Khamis, 9 September 2010

DATANG KE SINI UNTUK BEKERJA, BUKANNYA JADI TAUKEH!


Kontraktor kecil asing ancam rezeki kontraktor M'sia - Malaysiakini

Ramai pekerja pembinaan asing kini melakukan kerja-kerja pembinaan dan pengubahsuaian kecil yang mengancam sumber pendapatan kontraktor tempatan yang sah kerana mereka mengenakan harga yang rendah, kata Persatuan Pemborong Binaan Malaysia (MBAM).

Para pekerja asing itu kebiasaannya diambil melalui syarikat kecil yang sukar dilakukan pemantauan, kata persatuan itu dalam satu kenyataan hari ini.

“Banyak masalah muncul apabila banyak aduan diterima mengenai kerja-kerja yang tidak sempurna, yang sekali gus memburukkan imej kontraktor kecil dan pakar pengubahsuaian yang sah,” katanya.

Terdapat juga kebimbangan bahawa para pekerja berkenaan, yang kebanyakannya terdiri daripada rakyat Indonesia, boleh menggantikan kontraktor kecil tempatan kerana mereka memberikan saingan serius kepada kontraktor Malaysia yang terlibat dalam perniagaan itu.

- Bernam
a

Isu ni isu lama. Kos murah menyebabkan pelanggan blah kat diorang. Kebanyakan yang menjalankan "bisnes pancung" ni mempunyai status penduduk tetap dan i.c. merah serta memang tak sedar diri cari makan kat negara orang lain! Kalau diikutkan pada hasil kerja diorang ini taklah sehebat mana pun dan boleh dikatakan "hampeh". Asal-usulnya, sebelum diorang jadi taukeh, kena jadi kuli dulu. dah lama kerja, ada mahir sikit bolehlah pijak kepala taukeh! Tapi diorang semua ada kelemahan hakiki seperti contoh buat kerja boleh tapi tak tau berfikir, tak tau teknikal, tak reti baca pelan dan yang sedihnya tak tau mengukur! Aku dah ada pengalaman dengan diorang ni. Cakap memang takbur nak mampos. Semuanya bisa diatur. Tapi bila suruh buat kotak acuan (formwork), jalan ke hulu ke hilir kat sekitar tapak jaga tepi kain orang! Cadangan aku kalau nampak kerja-kerja ubahsuai yang melibat orang asing cubalah siasat rekod diorang samada halal atau haram. Kalau report kat Pihak Berkuasa Tempatan belum tentu pegawai penguatkuasa nak ambik tindakan pasal belum lagi dikuatkuasakan undang-undang. Aku pun tak tau biler. Setakat ni hanya CIDB jer yang boleh memantau. Larat ke?

Tiada ulasan: