Selasa, 17 Ogos 2010

SISTEM PASANG SIAP: MENGAPA RAMAI PELANGGAN TAK SUKA?


Sistem pasang siap atau IBS ni sebenarnya dah lama dipraktikkan oleh negara-negara maju. Sejarahnya dah bermula sejak abad ke-18 lagi. Kat Malaysia, benda ni bukan perkara baru. Bangunan yang mula-mula sekali pakai sistem ini ialah Flat Pekeliling Kuala Lumpur yang dah ditegakkan sekitar tahun 1960'an. Ramai orang tak sedar bahawa penggunaan sistem ini merupakan satu kebanggaan negara pada masa itu. Apa yang mereka tau bila rumah dah siap apa lagi, basuh kaki aje la. Bagi yang tak faham pasal sistem IBS ni senang je. Pergi kedai mainan cari Lego. Hah! Itulah jawapannya. Aku nak bicara pasal teknikal nanti korang tak faham bahasa Latin pulak. Oleh itu, aku cerita benda yang simple terbaik dari ladang.

Yang menjadi isu sekarang kenapa masih ramai orang tak gemar pakai sistem mudah ini? Kalau di kaji pada sudut kos memang ia agak mahal tetapi berbaloi dari segi masa. Sistem ini mungkin menguntungkan kontraktor kelas besar sebab banyak penjimatan. Bagi kontraktor kecil macam aku ni untung pun taklah seberapa apatah lagi guna cara tradisional. Bagi aku, sepatutnya sistem IBS patut dikurangkan lagi kosnya kalau nak tarik minat orang ramai khususnya projek berskala kecil. Inilah yang menjadi sebab kenapa ramai orang tak minat sistem pasang siap. Kalau aku diberi pilihan dah tentu aku pilih sistem tradisional walaupun kos buat rumah cara IBS lebih kurang sama dengan cara tradisional!

Aku berpendapat kerajaan patut buat kajian lebih mendalam bagaimana nak guna sistem pasang siap ni secara menyeluruh dan dalam pada yang sama ia lebih murah daripada sistem tradisional. Aku pun dah tak larat lagi nak membela budak-budak Indon ni. Hari Jumaat dah kasi pinjam duit. Yang buat aku mengamuk tu hari Isnin diorang mintak lagi!! !@!!$%^&*(

1 ulasan:

Zeyta berkata...

bagaimana dengan ancaman anai-anai? adakah dengan menggunakan IBS ancaman anai-anai lebih tinggi?